Manresa acull el primer concert segur per la salut auditiva dels músics
La utilització de protectors auditius, la realització de canvis en la disposició de l’orquestra i l’elevació de tarimes són algunes de les mesures que s’han dut a terme per reduir la pressió acústica
El conseller de Salut de la Generalitat, Boi Ruiz, destaca que “la salut és cultura”, agreix la tasca dels músics en la salut i els anima a protegir-se
Manresa va acollir ahir al vespre el primer concert segur per la salut auditiva dels músics. Es tracta de la posada en pràctica d’un innovador projecte d’investigació que pretén estudiar com reduir l’impacte auditiu de la música en els integrants d’una orquestra. La utilització de protectors auditius del so, la realització de canvis en la disposició de l’orquestra o l’elevació de les tarimes dels músics són algunes de les mesures que es van dur a terme per aconseguir la minimització de la pressió acústica. Uns canvis que, a més, estan dissenyats de manera que no hi hagués cap tipus d’afectació en la qualitat i el resultat final. L’espectacle i la investigació estan impulsats per Mútua Intercomarcal, Prevint i l’Escola Superior de Música de Catalunya (ESMUC), a través de l’Observatori per la Prevenció Auditiva per als Músics (OPAM).
El concert, que es va realitzar al teatre Kursaal, va estar protagonitzat per la Camerata Simfònica Esmuc Quartet Casals i coordinat pel director d’orquestra i professor, Xavier Puig. Constava de dues parts: la primera, on es va interpretar la Simfonia núm. 94 en sol major (la sorpresa) de Haydn, es va realitzar amb la disposició habitual; i, en la segona, que es va tocar la Simfonia núm. 40 en sol menor de Mozart, es van dur a terme els diferents canvis. L’espectacle va comptar amb la presentació del periodista i comunicador Marcel Gorgori i va ser presidit per l’Honorable senyor Boi Ruiz, conseller de Salut de la Generalitat de Catalunya. També hi van ser presents l’alcalde de Manresa, Valentí Junyent, i alguns dels regidors de la localitat.

Al descans, es van produir els diferents parlaments i l’explicació del projecte que s’està duent a terme. Marcel Gorgori va cridar a l’escenari David Montero i Enric Guaus, que van fer una petita demostració en directe de l’impacte que pot produir una trompa i posteriorment van anunciar els canvis que es realitzarien. Concretament, es va decidir elevar la secció de vent; es van fer modificacions en la disposició –les trompes van passar de la dreta a l’esquera, de manera que el so anés direccionat cap a fora de l’orquestra-; i les percussions es van posar protectors auditius personalitzats, que fan una atenuació plana –és a dir, disminueixen el so per igual en totes les freqüències.
El conseller de Salut, Boi Ruiz, va destacar la importància que els músics també facin salut i que es protegeixin i va afirmar que creu “fermament que la salut és cultura”. Per la seva part, l’alcalde Valentí Junyent es va mostrar satisfet que l’OPAM i Mútua Intercomarcal haguessin triat Manresa i el Kursaal com a espai per dur a terme aquesta iniciativa. I el president de la Mútua Intercomarcal, Alexandre Blasi, va agrair a tots els impulsors i col·laboradors la seva tasca i va destacar que es tracta d’un “bon exemple de col·laboració entre universitat i empresa”.
Un estudi pioner en l’àmbit de la salut auditiva
Es tracta d’un concert únic, on es van aplicar algunes de les conclusions que ja s’han pogut extreure d’un estudi previ, realitzat a través d’una sèrie d’enregistraments dels assajos de l’Orquestra de Pràctica orquestral de 1r i 2n curs de l’Esmuc dirigida per Xavier Puig. Els enregistraments tenen com a objectiu mesurar els valors de pressió acústica de les diferents posicions que conformen una orquestra per poder identificar quines millores es podrien fer per disminuir el risc. A més, el concert va servir per prendre noves dades per continuar l’estudi iniciat.
Les primeres dades extretes dels assajos apunten que la secció de vent és la més afectada i que la posició del director, tot i estar molt allunyada de les parts amb major impacte, també és una de les figures que rep una pressió acústica major. La secció de corda, per influència dels events, també és una de les més afectada. En base a aquestes primeres conclusions, es van preveure els diferents canvis realitzats.

